Diş Kisti Nedir?

Kist, içinde hava, sıvı veya yarı katı madde bulundurabilen iltihap taşıyan keseciklerdir. Dişlerin köklerinde veya çene kemiğinin herhangi bir bölgesinde gelişebilen diş kisti, sinsice ve ağır bir şekilde ilerler. Diş kökünün kanalına bağlı olan kist, oluştuğu anda diş de rahatsızlanmaya başlar.

Nasıl oluşur?

Bu patolojik yapılar normal oluşumlar değildir. Herkesin çenesinde kist oluşmaz. Diş kistlerinin oluşumu çok sık rastlanan yapıdadır. Kistlerin bazıları ağrıya neden olurken bazıları da hiçbir belirtiye yol açmaz. Genelde hastalar bu oluşumu fark etmez. Çünkü diş kistleri kendi içinde gelişen ve çene kemiğini işgal eden bir yapıya sahiptir. Kist ağız ortamıyla ilişkiye geçmez ve iltihaplanmazsa hasta bunu yıllarca fark edemeyebilir. Bunun sonucunda çenede büyük kemik kayıpları meydana gelerek büyüyen kistlerle karşı karşıya kalınabilir. İlerleyen kistlerin tedavisi de zorlaşması ile birlikte dişte oluşan kistlerin neden oluştuğu bir nedene bağlanamayabilir.
Kist; dişte travma sonrası, iyi yapılmamış diş tedavileri sonrası veya diş çürüğü kaynaklı oluşur. Kist olan bölgede şişlik ile birlikte nadiren de olsa ağrı görülebilir. Bazı durumlarda diş eti kistlerinden kaynaklanan enfeksiyonların önüne geçilmezse iç organlara kadar yayılarak hastayı ölüme dahi götürme riski vardır.

Riskleri

Çene kistleri tedavi edilmezse giderek büyürler, buna bağlı olarak da komşu dişlerin kaybına ve çene kemiğinin kırılmasına sebep olabilirler. Kist de bulunan herhangi bir mikroorganizma kan yoluyla kalp, eklem ve böbreklere yerleşebilir. Bunların sonucunda ciddi rahatsızlıklar ortaya çıkabilir ve gece uyku zorlaştığı için vücut dinlenemez ve sabah yorgun bir şekilde uyanır.

Tedavisi

Diş kisti ameliyatları küçük olan kistlerde çok kolaydır. Diş çekildiğinde diş yoluyla ağızdan çıkabilir. Bazen de diş çekilse bile çenenin içinde gizli kalabilir. O kist orada bırakılırsa ileri yaşlarda büyümüş çene kistlerine dönüşür. Bu sebeple diş çekimlerinde diş kisti varsa diş kökündeki kistin temizlenmiş olması gerekir.
Diş kistlerinin çözümü için sadece ilaç tedavisi yeterli olmamaktadır. Mutlaka cerrahi müdahale yapılması gerekir. Cerrahi bir müdahale ile kistin bölgeden alınması gerekir. Cerrahi işlem sonrası düzenli kontroller büyük önem taşır. Genelde kist içinde sıvı bulunduğundan, kist bölgesi iyice temizlenir. Sonra kaldırılan parça kist boşluğu içine yatırılır ve antiseptik bir tampon yardımıyla tespit edilir. Bu boşluğa yatırılan diş eti durağanlaşınca hemen tampon çıkarılır.